Masalah Air-Cond Kereta
Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkanperalatan aircon.
1. Angin panas atau aircon tak sejuk.
Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa
kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas
aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau
anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan
disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan
radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas
itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai
daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang
RM100-RM150) . Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju,
kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon
masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip
yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air
mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok.
Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal
kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar
injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya
cadangkan buat service aircon sekaligus.
2. Aircon tak cukup sejuk.
Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport
sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan
sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan
dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan
suis ini supaya aircon lebih lama 'on'.
3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk.
Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon
tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk
ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling
coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi
hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya
sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya
ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga
tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling
kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon
anda perlu di tukar.
4. Air menitik.
Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas.
5. Angin aircon berbau busuk.
ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem
saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama
tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat
dan mengeluarkan bau busuk.
6. Asap putih keluar
Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi.
kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'.
7. Corong keluar angin aircon berminyak.
Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran
dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas.
Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap
setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway,
jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan
injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan
terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat
sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal.
0 comments: