3/24/2008 07:42:00 pm 0 Comments

Menjelang kemerdekaan III: Awas kempen 'fun','fear' dan 'future' Umno!

Intan Abdullah
Mon | Aug 27, 07 | 03:31:42 PM

KUALA LUMPUR, 27 Ogos (Hrkh) - Perjuangan mempertahankan kemerdekaan telah dipelopori oleh ulama silam sejak 435 tahun yang lalu iaitu sebelum kelahiran Umno.

Sila layari www.englishsection. com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily. net/wap/ untuk melayari HarakahDaily. Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.


Demikian kata Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaafar yang menyorot sejarah silam yang diperdebatkan mengenai fakta dan sejarah yang disembunyikan oleh pihak tertentu dalam pengkisahan semula sejarah perjuangan kemerdekaan negara.


Beliau membuat penegasan tersebut ketika menutup 'Seminar Penghayatan Kemerdekaan sempena Kempen Selamatkan Malaysia' anjuran Lajnah Penerangan dan Dakwah, PAS Pusat pada Sabtu, 25 Ogos yang lalu di Anjung Rahmat, Gombak.


Dalam ucapannya, beliau meminta semua pihak agar mengawasi tiga ciri utama merayakan ulangtahun ke-50 kemerdekaan negara yang dilancarkan oleh kerajaan sekarang ini iaitu 'Fun' atau hiburan yang melampau, 'Fear' yakni menakutkan kakitangan awam dengan menyuntik rasa, 'jangan lawan Umno' dan 'Future' iaitu strategi Umno yang hanya pandai membentangkan perancangan sebagai janji kepada rakyat.


Kamarudin juga menyentuh konsep kemerdekaan yang telah lama diguna pakai sejak zaman Rasulullah yang bermula dengan hukuman memerdekakan hamba sebagai penebus kepada kesalahan tertentu yang dilakukan.


Sementara itu, seminar tersebut juga menggariskan beberapa resolusi yang dibacakan oleh Pengerusi Lajnah Penerangan PAS Pusat, Ustaz Misbahul Munir Masduki.


Menurutnya, PAS menuntut kepada pihak kerajaan melalui Arkib Negara supaya pensejarahan kemerdekaan negara diselusuri semula sejak awal tahun 1900 lagi dengan menonjolkan kelompok pejuang kemerdekaan yang berperanan aktif mempelopori dan meniupkan semangat menentang penjajahan dan menuntut kemerdekaan Negara.


Seminar itu juga mendesak kerajaan supaya menarik balik ataupun menghapuskan terus sebarang bentuk akta, akujanji dan peraturan yang menyekat hak dan kebebasan bersuara secara akademik di Institusi Pengajian Tinggi Awam atau mana-mana agensi seterusnya memberi peluang kepada seluruh rakyat khususnya ahli akademik dalam melontarkan idea dan pandangan mereka secara ilmiah terhadap sebarang isu dan pergolakan dalam negara.


Dalam masa yang sama, seminar separuh hari tersebut turut menyokong kenyataan Ketua Hakim Negara yang menyatakan Malaysia hendaklah bebas dari 'common law' dan menjadikan Islam sebagai alternative terbaik, di samping pengukuhan kenyataan oleh Peguam Negara yang mengatakan hanya syariah Islam sahaja yang boleh digunapakai.


"Kami juga menyarankan agar seluruh rakyat Malaysia agar bangkit bagi mengembalikan hak kemerdekaan yang sepatutnya dimiliki oleh warganegara yang merdeka,"ujarnya mengakhiri program tersebut.


Seminar Penghayatan Kemerdekaan itu diisi dengan dua wacana iaitu 'Menelusuri Semula Sejarah Kemerdekaan Negara' oleh Timbalan Presiden Wadah Pencerdasan Umat, Dr Muhammad Nur Manuty yang diulas oleh Hj Wan Abdul Rahman Abd Latif pada sebelah pagi.


Manakala Wacana 2 bertajuk 'Pengalaman Pejuang Kemerdekaan' yang membariskan Ketua Angkatan Pemuda Insaf Perlis, Pak Wan Khazim Wan Din; Yang DiPertua PAS kawasan Batu, Ustaz Ishak Surin dan Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia, Dzul Khairi Mohd Nor serta dipengerusikan oleh AJK PAS Pusat, Anuar Tahir. - mks.


0 comments: