Assalamualaikum warahmatullah… 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada 
Tuhan yang disembah selain Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku 
bersaksi bahawa Nabi Muhammmad saw itu hamba dan pesuruhNya. Selawat 
berserta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw yang memiliki akhlaq 
terpuji dan menjadi ikutan selamanya. Juga buat orang2 yang beramal soleh 
dan kesekalian dari kita. 
Bismillahir Rahmanir Raheem… 
Baru-baru ini saya ada terbaca di dalam akhbar berita berkenaan Menteri 
Penerangan yang akan berbincang dengan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan 
Warisan (KeKKWa) berkenaan garis panduan iklan yang disiarkan di kaca 
televisyen. Tertarik dengan tajuknya, saya teruskan membaca kerana di dalam 
hati saya amat bersetuju jika garis panduan diwujudkan bagi membendung 
sekian banyak iklan yang semakin merimaskan pandangan. 
Tetapi, sebaik meneruskan pembacaan, saya tahu saya telah tersilap meletak 
harapan. Pada awalnya harapan saya ialah, garis panduan itu akan 
mengehadkan eksploitasi wanita dalam penyiaran iklan. Namun harapan saya 
hanya tinggal harapan apabila mengetahui bahawa garis panduan itu hanyalah 
bagi memastikan model yang dipergunakan dalam iklan adalah berwajah 
Malaysia, bukan pan-Asia. 
Kata menterinya, dia menerima banyak rungutan tentang wajah pan-Asia yang 
digunakan dalam iklan-iklan terutamanya iklan produk kecantikan. Tambahnya 
lagi, rungutan tersebut datang dari orang ramai dan juga syarikat 
pengiklan. Dan yang paling menarik perhatian saya ialah apabila dia 
mengatakan penggunaan model asing menunjukkan seolah-olah orang Malaysia 
tidak cukup jelita untuk menjadi model jenama terbabit. 
AllahuAkbar… Apa masalah dengan sang menteri ini, saya kurang pasti. 
Tetapi, sebelum saya menulis lebih lanjut, rasanya baik kita lihat keadaan 
sekitaran kita sekarang ini. Tentang iklan-iklan yang menguasai 50 peratus 
dari helaian akhbar, yang tertampal di papan-papan iklan, yang tersiar di 
radio dan pelbagai media lain, bukan terhad di kaca televisyen. Apa 
perasaan kita dengan iklan yang kita lihat dan dengar? 
Bangga? Gembira? Seronok? Bersyukur kerana dilahirkan dalam sebuah negara 
Islam? Saya tidak tahu. Itu perasaan anda sendiri. Tetapi bagi diri saya, 
ada sesetengah iklan yang saya seronok dengannya dan banyak pula iklan yang 
saya jadi sakit hati, marah, benci, geram dan meluat dengannya. Saya akui, 
adakalanya saya jadi ternanti-nanti siaran sesebuah iklan tetapi pada 
kebanyakan masa, saya terasa seperti mahu mengalih siaran sebaik iklan itu 
disiarkan. 
Itu di televisyen. Bagaimana dengan iklan yang terpampang di cermin-cermin 
kaca pasaraya? Terutamanya di butik-butik pakaian dan salon-salon rambut. 
Astaghfirullah… Ada kalanya, ketika berjalan dengan isteri, saya jadi malu 
pula. Gambar wanita dengan keadaan yang meransangkan tertepek di sana dan 
sini. Nampak di sebelah kiri, paling muka di sebelah kanan, pun tetap ada 
gambar wanita yang sebegini. 
Kadangkala saya jadi hairan. Apa kaitan wanita seksi terbabit dengan 
barangan yang diiklankan. Misalnya, iklan pisau cukur misai tetapi modelnya 
seorang wanita. Sedangkan umum mengetahui jarang seorang wanita mempunyai 
misai. Adakalanya, poster iklan juga melampau-lampau. Seperti iklan seluar 
jeans. Mentang-mentanglah iklan seluar, maka model perempuannya tidak 
perlulah berbaju. Begitu? 
Saya juga jadi terfikir apa perasaan wanita ini diperlakukan sedemikian 
rupa? Apakah mereka tidak kisah dianggap murahan kerana menayangkan hampir 
seluruh badan dengan sedikit bayaran? Dan saya juga hairan dengan badan NGO 
yang kononnya memperjuangkan hak wanita, menentang isu poligami tetapi 
dalam masa yang sama rela, bahkan gembira melihat wanita dieksploitasikan 
sebegini… 
Hendak atau tidak, kita terpaksa akui bahawa iklan sedikit banyak memberi 
kesan di dalam hati dan sanubari kita. Seperti contohnya, masih ingat iklan 
hari raya oleh Petronas (kalau tak silap saya) di mana empat orang adik 
beradik membawa balik seekor lembu selepas ibunya merungut kerana tidak 
membeli bahagian pada lembu yang diinginkannya? Rasanya, iklan ini pernah 
menjadi bualan orang di sana sini sedikit masa dahulu. 
Anak saya yang belum berumur dua tahun itu pun terpengaruh dengan iklan. 
Bila mana orang tanya anak siapa, pantas dia menjawab "anak papa" kerana 
terikut iklan susu (di mana dua orang budak memasang satu tayar pada kereta 
mainan dengan mengambil satu skru dari tiga tayar yang lain). Padahal saya 
membiasakan dia memanggil saya ayah. Ini adalah contoh bagaimana sebuah 
iklan boleh mempengaruhi budak kecil. 
Sekarang ini, cuba bayangkan iklan-iklan tidak bermoral terpampang di kaca 
televisyen dan anak kita sedang menontonnya. Seperti contohnya iklan produk 
kecantikan yang memaparkan susuk tubuh yang menggiurkan. Apa yang hendak 
kita katakan kepada anak perempuan kita jika mereka menganggap berpakaian 
seksi itu biasa? Bagaimana dengan anak bujang kita yang menonton dengan 
penuh selera? 
Atau mungkin iklan juga perlu diklasifikasikan? Ada 18SX dan sebagainya.. . 
Jadi di tengah malam, waktu anak-anak biasanya sudah tidur, bolehlah 
disiarkan iklan yang mencolok mata. Begitu? AllahuAkbar. .. Saya tahu, ada 
orang yang akan kata itu menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberitahu 
anaknya mana yang baik dan mana yang tidak baik tetapi jika sudah terlalu 
banyak, termampukah kita mengawalnya? 
Kerana itu saya katakan, sebenarnya perkara inilah yang perlu dimasukkan 
dalam garis panduan yang akan digariskan oleh Kempen dan KeKKWa. Bukan 
setakat wajah Malaysia atau Pan-Asia. Bukan setakat mengambil kira 
kepentingan syarikat dan agensi pengiklanan sahaja. Bahkan yang paling 
penting mengambil kira kepentingan agama dan keselamatan iman rakyat 
keseluruhannya. 
Saya percaya, tanpa mengekploitasikan wanita pun sesetengah produk itu 
boleh laris di pasaran sekiranya ianya memang terbukti berkesan. Dan saya 
juga berharap agar NGO yang kononnya tegas dalam memperjuangkan hak wanita 
itu dapat memberikan perhatian yang lebih terhadap perkara ini. Daripada 
sibuk menghina hukum Allah, adalah lebih baik memuliakan semula wanita yang 
diperdaya. 
Bercakap tentang iklan, saya teringatkan anak saudara saya yang bersekolah 
di sebuah sekolah tahfiz di Johor Bahru. Mereka tidak berpeluang menonton 
televisyen di sekolah. Hanya sesekali apabila pulang sahaja baru menonton. 
Ketika menonton iklan sebuah bank, anak saudara saya ini ketawa melihatnya. 
Iklan itu memaparkan seorang pegawai bank yang boleh bertukar pakaian 
mengikut pelanggan yang datang ke kaunternya. 
Hingga akhirnya tiba seorang pelanggan wanita, juruwang tersebut terdiam. 
Apabila ditanya mengapa mereka tertawa, jawab mereka mudah. Iklan itu 
menunjukkan agama boleh ditukar mengikut keadaan tetapi jantina tidak. 
Lelaki akan tetap jadi lelaki. Kami juga jadi tertawa. Betul juga. Kami 
tidak pernah perasan. Mungkin pemikiran orang yang ada al-Quran di dalam 
hatinya lebih tajam dari kami. Wallahu'alam. .. 
Sekian buat kali ini. Segala yang baik datang dari Allah dan yang tidak 
baik adalah akibat kelalaian saya sendiri. 
Wabillahitaufiq walhidayah. 
Wassalamualaikum warahmatullah… 
-Abu Naqibah- 
Komen dan kritikan membina dialu2kan. Email saya di AbuNaqibah@gmail. com 
atau lawati http://abunaqibah. blogspot. com/
__._,_.___
.png)
 
 
 
 
 Posts
Posts
 
 
 
 
 
0 comments: