7/20/2007 08:25:00 pm 0 Comments

Frame1


Oleh
rozmal

"

Itulah berita yang saya dapat, seorang nenek Melayu yang sudah tua yang tinggal bersendirian didapati mati tergantung dengan tali buaian cucunya minggu lepas di sebuah perkampungan Melayu di Malaysia ini.



Tak perlulah pembaca tertanya-tanya di mana kejadian ini berlaku. Tak perlulah pembaca tertanya-tanya mana anak-anak serta cucu-cucu nenek ini. Ambillah ia sebagai satu pengajaran.


Inilah fenomena yang berlaku, hakikat sebenar keluarga Melayu di Malaysia ini. Kita semakin hari semakin hidup dalam keadaan sendiri sendiri. Aku hidup aku, kau hidup kau. Apa sudah jadi dengan masyakarat kita ? Apa sudah jadi dengan institusi keluarga Melayu kita ? Apa sudah jadi dengan institusi masyarakat kita, institusi penghulu, JKKK, jawatankuasa masjid dan surau ?

Benarlah apa yang dipesankan oleh seorang ulama di NS , Sheikh Faiz dalam kuliah-kuliah beliau. Jagalah diri kita, jagalah ahli keluarga kita. Jagalah amal ibadah kita dan keluarga kita. Banyak bala akan turun. Kalau kita mampu hidupkanlah surau dan masjid ditempat kita dengan solat jemaah. Jagalah diri kita dan keluarga kita dari azab kubur dan azab api neraka.

Institusi keluarga Melayu semakin hancur. Apa balasan yang diterima oleh nenek tadi adalah antara dia dan Allah. Yang pasti yang tinggal akan dipertanggungjawabkan, akan ditanya diakhirat kelak. Mana anak-anaknya, mana cucu-cucunya, mana sanak saudaranya, mana jirannya, mana penghulunya, mana imamnya, mana wakil rakyatnya.

Tengok sendiri dikeliling kita berapa ramai atok-atok, nenek-nenek, wan-wan, opah-opah, makcik-makcik, pakcik-pakcik yang tinggal bersendirian. Bagaimana layanan kita dengan ibu bapa kita ?


0 comments: